הריון אחרי אובדן

הריון אחרי אובדן הוא מרגש ומשמח אך מביא איתו גם חרדה וכאב. זהו אמנם הריון אחר אך חסרה בו התמימות והאופטימיות שהרי זה כבר לא בטוח שהוא יסתיים בידיים מלאות. תחושת ההנאה וההתרגשות אשר מלווה את הניסיונות להרות, את הרגע שבו את מגלה שנקלטת להריון חדש מהולה בעצב רב על ההיריון שאיבדת, על התינוק שאיננו והיה צריך להיות כאן איתך.

הניסיונות להרות מחדש מרגישים כמו משימה או עבודה שעלייך לבצע וההמתנה לתוצאות ארוכה, מתסכלת ומייגעת. כל בדיקת הריון שהתוצאה שלה שלילית וכל מחזור חודשי מרסקים מחדש ומשחזרים את תחושת האובדן. למרות הציפייה לתוצאה חיובית דוקה תוצאה שכזו עלולה לגרום לעצב ואף לתגובות של אדישות וניתוק רגשי.

כל התסמינים השליליים של הריון כמו בחילות הבוקר, הצרבות או דפיקות הלב המהירות הופכות להיות החברות הכי טובות שלך במהלך הריון אחרי אובדן – אם את מרגישה אותן עדיין סימן שהכל עדיין בסדר. דווקא גל של בחילה או ריצה לשירותים מזכירה לך שהגוף שלך עדיין מתפקד ושהתינוק שגדל בתוכך עדיין חי.

לסובבים אותך נראה שעכשיו כשאת שוב בהריון הכל בסדר איתך והנה, עלית על המסלול חזרה. אך זה רחוק מלהיות נכון. העובדה שאת שוב בהריון לא משכיחה ממך את הצער על אובדן התינוק שלך ולא גורמת לך להתגבר על העצב בקלות. ההיפך הוא הנכון. חשוב שתזכרי שהריון אחרי אובדן הוא לא תחליף לדבר והעובדה שאת עדיין עצובה, חרדה וחיה את הזיכרון של מה שאיבדת היא טבעית לגמרי.

לאורך השליש הראשון, לפני שתרגישי שוב את התנועות שהתגעגעת אליהן כל כך, יהיה לך קשה יותר לשמור על השפיות והרוגע. לפעמים אפילו תרגישי שאת מדמיינת תנועות ויתכן שבאמת תרגישי אותן מוקדם מהרגיל בשל הציפייה והרגישות. כאשר יתחילו התנועות להתחזק ולהפוך לברורות הן יהיו הדרך שלך להישאר שפויה ואת תמצאי את עצמך מתעסקת בהן המון, מצד אחד שמחה ומצד שני מתגעגעת לתינוק שזה כל מה שאת זוכרת ממנו. הרגעים בהם התינוק שלך זז הם רגעים של שפיות ונחת.

הפגישות עם הרופא או ההגעה לבתי החולים לצורך מעקב יכולות להיות חוויות קשות מאוד. את נאלצת לפגוש בנשים הרות אחרות ולמרות שנראה שהיית אמורה להיות מסוגלת להיות במחיצתן עכשיו כשאת שוב בהריון את תגלי שהמפגש איתן עדיין קשה, בעיקר בגלל כל מה שהן לא יודעות על הריונות שמסתיימים אחרת. את שחווית אובדן כבר לא אותו אדם וזה טבעי שאותן נשים יזכירו לך את התמימות שאיבדת ואת השינוי שעברת בעל כורחך. הזיכרון של הפעם ההיא שבה בישרו לך שעולמך חרב עדיין נוכחת ומלווה אותך בכל מפגש עם רופא במהלך ההיריון. את נאלצת לספר שוב ושוב את הסיפור שלך ולפרט את נסיבות המקרה, לספר שעברת לידה שקטה. לעתים תיתקלי בתגובות חמות ומכילות אך במקרים רבים את עלולה ללחוש כעס ותסכול נוכח צוותים רפואיים שאינם מכירים את המושג "לידה שקטה" או כאלה שמתייחסים לכך בביטול.

התנודות הרגשיות והמעברים בין שמחה לעצב, בין התרגשות לחרדה מתישים ומעייפים. את תרגישי שהעולם הרגשי שלך משתנה בצורה קיצונית מדקה לדקה. ברגע אחד את תחושי אופטימיות זהירה ומיד לאחריו חרדה גדולה וגעגוע לתינוק שאיבדת.

החיבור הרגשי לתינוק שגדל בתוכך אינו פשוט. הפחד לאבד אותו עלול להפריע לתהליך הטבעי של חיבור בין אם לתינוק. את תרגישי שאת חוששת לפתח כלפיו רגשות ולהתחיל עוד מערכת יחסים שעלולה להסתיים באופו טראגי כמו שכבר חווית. זכרי שההיריון הזה הוא הריון נפרד לגמרי. אם חלילה תאבדי אותו את הרי תכאבי שוב, אז למה שלא תתני לעצמך לאהוב שוב? תני לתינוק הקשת שלך מקום ותאפשרי למערכת היחסים הזו להתבסס ולצמוח. היא תמלא אותך בשמחה ובכוחות להמשיך הלאה.

הצער שאת חשה לא יעלם. הוא יהיה נוכח תמיד כמו זכרו של התינוק שאיבדת. ימים ותאריכים בעלי חשיבות יהיו קשים ועצובים, ההכנות לקראת התינוק החדש יציפו אותך ברגשות קשים, הצורך לספר שוב לילדים שבבית ולשאר בני המשפחה והחברים על ההיריון החדש ימלא אותך בפחד וחרדה מובנים ומוצדקים. את נמצאת במצב בלתי אפשרי. את שרויה באבל על אובדן תינוק ונדרשת להתכונן ולשמוח לקראת תינוק אחר. הנשמה שלך תיקרע בין השניים ובמובן מסויים זה יהיה כך כל חייך אך בעוצמות נמוכות ונסבלות יותר.

המחשבות וההכנות לקראת הלידה יכולות להיות מפחידות ולהעלות בך טראומות מהלידה השקטה. כדאי לדחות את המחשבות על הלידה לשליש השלישי של ההיריון ולהתמודד איתן בבוא הזמן. בין אם תבחרי ללדת באופן טבעי או בניתוח קיסרי שלך כל מחשבה על רגע הלידה המתקרב מלחיצה מאוד. נסי להכין תכנית מסודרת כדי להתמודד עם הצדדים הטכניים של הלידה וכדי לקבל תחושת שליטה מסוימת במצב.

זכרי שעברת כל כך הרבה אחרי דרך ארוכה כל כך, רצופה מכשולים וכאב מגיע לך לשמוח. מגיע לך להביא חיים חדשים, לשמוח בהם ולהתמלא בתקווה.

הריון אחרי אובדן הוא הריון טעון רגשית. לצד השמחה והאושר יתכן ותחושי חרדות ורגשות קשים אחרים אך כאשר תחזיקי בבוא היום את ילד הקשת שלך בידייך תדעי שהיית עושה את כל הדרך הזו שוב.