עוד באותו נושא

לידה שקטה בחדר לידה | תניה, מיילדת אחראית חדר לידה המרכז הרפואי הלל יפה

תניה, מיילדת אחראית חדר לידה המרכז הרפואי הלל יפה
תניה, מיילדת אחראית חדר לידה המרכז הרפואי הלל יפה

שמי תניה, מיילדת אחראית חדר לידה המרכז הרפואי הלל יפה.
כשביקשו מאיתנו לכתוב סיפור לידה מרגש על חשיבות תפקיד המיילדת בקשר עם הזוג לי היה ברור במה אבחר- לידה שקטה. כואבת גם לנו לאנשי הצוות.


משמרת לילה נוספת מחכה לי, ישנתי קצת לפני, מחכה ומתרגשת כל פעם מחדש לפגוש יולדות, ללוות אותן באחד מרגעי השיא והאושר בחיים הבאת ילד לעולם. הציפייה היא לסיים משמרת בתחושת סיפוק, אימהות בריאות ויילודים בריאים.

רבע לאחת עשרה, אני נכנסת לחדר לידה. בתחנת אחות שיחה בין אחראית משמרת לבין בן זוגה של אחת היולדות. אני נכנסת, הם מביטים עליי ומיד פונה אליי אורלי אחרית המשמרת: "תניה תכירי זה יאיר, בן זוגה של שמרית הם בחדר 3 ואת תטפלי בהם היום. יאיר פונה אליי: "את חייבת לעזור לנו ולהיות איתנו, אל תעזבי אותנו". פניתי אליו שלא ידאג, אקבל משמרת ואכנס אליהם.

רגעים אחרי מתבהרת לי התמונה, שמרית יולדת בלידה שלישית, שבוע 40 להריונה, מות עובר ברחם (IUFD – Intra Uterine Fetal Death). עם כל מקרה שכזה הלב שלי נחמץ, מחסיר פעימה, עובר שעד לפני זמן מה ליבו פעם, בר חיות ועכשיו ליבו נדם לנצח. המיילדות לרב היא מקום שמח, ישנם הרגעים כדוגמת רגע זה שאת בצד השני של סקאלת הרגשות וזה עצוב כל פעם מחדש.

קיבלתי משמרת אני אחראית משמרת, מתפללת ללילה שקט שיאפשר לי להיות עם בני הזוג כמו שהבטחתי. נכנסת כמו שהבטחתי לחדר 3, שלומית ויאיר בני זוג בשנות ה-30 לחייהם, המבט בעיניהם מספר את כל הסיפור, העצב ניבט מהן. אני פונה אליהם מציגה את עצמי ומסבירה שאלווה אותם במהלך הלילה. יאיר פונה אליי: "תבטיחי לנו שתישארי איתנו כל הזמן, אל תעזבי אותנו, אנחנו פוחדים להיות לבד", מבטיחה להשתדל. מישהו שם למעלה סידר לנו לילה רגוע בחדר לידה ולי התאפשר ללוות את בני הזוג ליווי צמוד במהלך המשמרת. הייתי שם עבורם: תמכתי, הקשבתי, כיבדתי אותם, כיבדתי את השקט ששרר בחדר לצד הכעס והדמעות, פשוט הייתי שם.

לידה שקטה – אין מונח טוב מזה להגדיר לידת עובר מת, כל כך שקט כשתינוק נולד, רגע שאמור להיות כולו אושר צרוף הופך לרגע של עצב וכאב. שמרית ויאיר בוכים ואני יחד איתם. תינוק בשבוע 40, משקל של כמעט 4 ק"ג. כאב ועצב ממלאים את חלל החדר, כאשר בני הזוג עוטפים את תינוקם בחיבוק ואהבה.

רגעים לאחר הלידה יצאתי מהחדר, השארתי את בני הזוג להיפרד מהתינוק שלהם, התינוק ללא רוח חיים ששכב בזרועות אימו מרגע הלידה, שיכירו אותו וייפרדו ממנו לשלום. כאשר חזרתי לחדר יאיר היה ישוב על הרצפה התינוק בידיו, חיבק אותו, דיבר אליו ובכה. אני? בכיתי יחד איתו.

שעתיים חלפו מהלידה, הילוד המת הועבר עפ"י הנוהל.

רגע לפני שיצאו מחדר לידה פנו ואמרו: "תודה רבה, תודה שהיית שם בשבילנו".

מספר חודשים חלפו, פנתה אליי חברה לצוות ושאלה: "נכון את יילדת את שמרית ויאיר לפני מספר חודשים עם העובר המת?", כן אמרתי ונעצבתי כמו בכל רגע בו נזכרתי ברגע עצוב זה. תדעי לך היא אמרה לי שפגשתי אותם והם אמרו שבכל התהליך הקשה והעצוב היית נקודת האור עבורם והיית שם ברגע הקשה בחייהם.

התרגשתי, הרגשתי כבר מההתחלה שזכיתי ללוות אותם ברגע כה קשה ועצוב שמילים לא יכולות לתאר ולהיות שם עבורם ולשמוע זאת מהם ריגש עד דמעות.

מיילדות היא תחום שמח לרב, אך לא תמיד. למיילדת תפקיד מאוד חשוב בליווי ותמיכה בזוגות גם ברגעים הקשים הללו, עם כל הקושי שנלווה לכך. ההתמודדות של המיילדת אינה פשוטה מול זוג בסיטואציה זו אך מחובתנו ואני מאמינה שזו הזכות שלנו להיות שם עבורם.

נכתב לזכרו ולזכרם של תינוקות שליבם נדם טרם יציאתם לאוויר העולם.

להרשמה
להודיע על
guest

0 תגובות
משוב
לצפות בכל התגובות